Informacje z art.111a/111b
Informacje Banku Spółdzielczego w Tarczynie wynikające z art. 111a i art. 111b ustawy Prawo bankowe
(stan na dzień 31 grudnia 2023 roku)
Informacja o działalności Banku Spółdzielczego w Tarczynie w podziale na poszczególne państwa członkowskie i państwa trzecie, w których posiada podmioty zależne, na zasadzie skonsolidowanej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 48 rozporządzenia nr 575/2013 za dany rok obrotowy
- Nazwa, charakter i lokalizacja geograficzną działalności:
Bank Spółdzielczy w Tarczynie nie prowadzi działalności poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
Siedzibą Banku Spółdzielczego jest Tarczyn.
Bank działa na terenie województwa mazowieckiego.
Bank działa również na terenie powiatów: włocławski, lipnowski, rypiński, brodnicki, działdowski, nidzicki, szczycieński, piski, kolneński, łomżyński, zambrowski, wysokomazowiecki, siemiatycki, bialski, łukowski, rycki, puławski, opolski, opatowski, ostrowiecki, starachowicki, skarżyski, konecki, opoczyński, tomaszowski, rawski, skierniewicki, łowicki, kutnowski.
Bank Spółdzielczy w Tarczynie nie posiada podmiotów zależnych.
- Dane na dzień 31 grudnia 2023 roku:
- obrót w danym roku wykazywany w sprawozdaniu finansowym: 20 995 533,60 złotych
- liczba pracowników w przeliczeniu na pełne etaty: 34,40
- zysk przed opodatkowaniem: 9 158 093,07 złotych
- podatek dochodowy: 1 713 894,00 złotych
- wynik finansowy netto: 7 444 199,07 złotych
- otrzymane finansowe wsparcie pochodzące ze środków publicznych, w szczególności na podstawie ustawy z dnia 12 lutego 2009 r. o udzielaniu przez Skarb Państwa wsparcia instytucjom finansowym:
W 2023 roku Bank Spółdzielczy w Tarczynie nie otrzymał wsparcia pochodzącego ze środków publicznych.
Informacja o stopie zwrotu z aktywów obliczonej jako iloraz zysku netto i sumy bilansowej
Stopa zwrotu z aktywów (ROA netto) według stanu na dzień 31 grudnia 2023 roku wyniosła 2,59.
Informacja o zawarciu umowy, o której mowa w art. 141t ust. 1 ustawy Prawo bankowe, stronach umowy, jej przedmiocie oraz kosztach, o ile działa w jednym z holdingów, o których mowa w art. 141f ust. 1, albo o braku takiej umowy
Bank Spółdzielczy w Tarczynie nie działa w holdingu, tym samym nie zawierał żadnej umowy wsparcia finansowego z innymi podmiotami podlegającymi nadzorowi skonsolidowanemu działającymi w tym samym holdingu oraz podmiotami blisko powiązanymi.
Opis systemu zarządzania, w tym systemu zarządzania ryzykiem i systemu kontroli wewnętrznej
- W Banku Spółdzielczym funkcjonuje system zarządzania.
- System zarządzania stanowi zbiór zasad i mechanizmów odnoszących się do procesów decyzyjnych, zachodzących w Banku Spółdzielczym oraz do oceny prowadzonej działalności bankowej.
- W ramach systemu zarządzania w Banku Spółdzielczym funkcjonuje co najmniej:
- system zarządzania ryzykiem,
- system kontroli wewnętrznej.
- Zadaniem systemu zarządzania ryzykiem jest identyfikacja, pomiar lub szacowanie oraz monitorowanie ryzyka występującego w działalności Banku Spółdzielczego służące zapewnieniu prawidłowości procesu wyznaczania i realizacji szczegółowych celów prowadzonej przez Bank Spółdzielczy działalności.
- Celem systemu kontroli wewnętrznej jest wspomaganie procesów decyzyjnych przyczyniające się do zapewnienia:
- skuteczności i efektywności działania Banku Spółdzielczego,
- wiarygodności sprawozdawczości finansowej,
- przestrzeganie zasad zarządzania ryzykiem w Banku,
- zgodności działania Banku Spółdzielczego z przepisami prawa, regulacjami wewnętrznymi i standardami rynkowymi.
- Zarząd odpowiada za zaprojektowanie, wprowadzenie oraz działanie systemu zarządzania dostosowanego do wielkości i profilu ryzyka wiążącego się z działalnością Banku Spółdzielczego.
- Rada Nadzorcza Banku Spółdzielczego sprawuje nadzór nad wprowadzeniem systemu zarządzania oraz ocenia jego adekwatność i skuteczność, na podstawie opinii Komitetu Audytu.
- Szczegółowe zasady i zakres systemu kontroli wewnętrznej w Banku Spółdzielczym określa Regulamin kontroli wewnętrznej zatwierdzany przez Radę Nadzorczą na wniosek Zarządu.
- Funkcjonujący w Banku system kontroli wewnętrznej i system zarządzania ryzykiem jest zorganizowany na trzech niezależnych poziomach:
1) na pierwszy poziom składa się zarządzanie ryzykiem w działalności operacyjnej Banku, w tym stosowanie przez pracowników mechanizmów kontroli ryzyka, a także mechanizmów kontrolnych stosowanych przez Bank, a także dokonywanie w ramach obowiązków służbowych pracowników poziomego monitorowania przestrzegania mechanizmów kontrolnych poprzez ich weryfikację lub testowanie.
2) na drugi poziom składa się co najmniej:
a) zarządzanie ryzykiem przez pracowników na specjalnie powołanych do tego stanowiskach lub komórkach organizacyjnych, niezależnie od zarządzania ryzykiem, o którym mowa w ust.1,
b) działalność komórki do spraw zgodności.
Pracownicy komórek Banku na drugim poziomie w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych odpowiednio stosują mechanizmy kontrolne lub niezależnie monitorują przestrzegania mechanizmów kontrolnych poprzez monitorowanie pionowe (weryfikacja lub testowanie pierwszego poziomu przez poziom drugi) i monitorowanie poziome (weryfikacja lub testowanie poziome na drugim poziomie).
3) na trzeci poziom składa się działalność audytu wewnętrznego, sprawowany przez Pion Audytu Spółdzielni SOZ BPS.
- System kontroli wewnętrznej obejmuje całą działalność Banku. W ramach systemu kontroli wewnętrznej Bank powołuje:
1) Funkcję kontroli, na którą składają się:
a) Mechanizmy kontroli realizowane w trakcie wykonywania transakcji, czynności itd.
b) Monitorowanie przestrzegania mechanizmów kontroli wewnętrznej (weryfikacja i testowanie).
2) Stanowisko ds. zgodności
3) Audyt wewnętrzny sprawowany przez Spółdzielnię Systemu Ochrony Zrzeszenia BPS.
Funkcja kontroli
Na funkcję kontroli składają się:
a) Mechanizmy kontroli realizowane w trakcie wykonywania transakcji, czynności itd.
b) Monitorowanie przestrzegania mechanizmów kontroli wewnętrznej (weryfikacja i testowanie).
Weryfikacja stosowania mechanizmów kontroli wewnętrznej sprawowana jest jako ciągła analiza przebiegu i rezultatów pracy poszczególnych pracowników poprzez codzienne kontrolowanie wszystkich czynności, w celu zapewnienia ich zgodności z procedurami i mechanizmami kontroli. Stanowi ona równocześnie podstawę weryfikacji poprawności procedur i sprawności działania mechanizmów kontrolnych na wszystkich szczeblach organizacyjnych.
Testowanie stosowania kluczowych mechanizmów kontroli odbywa się w zakresie i z częstotliwością wynikającą z matrycy funkcji kontroli.
Stanowisko ds. zgodności – wydzielona komórka organizacyjna, pełniąca zadania mające na celu zapewnienie zgodności, określone w Regulaminie organizacyjnym oraz w Regulaminie funkcjonowania komórki ds. zgodności.
Główne zadania Stanowiska ds. zgodności to:
- śledzenie zmian przepisów zewnętrznych,
- informowanie właścicieli regulacji oraz członków Zarządu o planowanych zmianach,
- weryfikowanie propozycji zmian w przepisach wewnętrznych przygotowanych przez właścicieli regulacji,
- przeprowadzanie weryfikacji regulacji oraz testowania stosowania mechanizmów kontrolnych, zgodnie z zatwierdzonym przez Radę Nadzorczą Planem działania stanowiska ds. zgodności.
Stanowisko ds. zgodności podlega bezpośrednio Prezesowi Zarządu.
Audyt wewnętrzny
- Celem audytu wewnętrznego jest badanie, ocena i doskonalenie istniejących w Banku Spółdzielczym procedur i mechanizmów kontroli wewnętrznych oraz ich praktycznego przestrzegania.
- Zadaniem audytu wewnętrznego jest badanie i ocena w sposób niezależny i obiektywny adekwatności i skuteczności systemu kontroli wewnętrznej oraz opiniowanie systemu zarządzania Bankiem Spółdzielczym, w tym skuteczności zarządzania ryzykiem związanym z działalnością Banku Spółdzielczego.
- Audyt wewnętrzny w Banku wykonywany jest przez Spółdzielnia Systemu Ochrony Zrzeszenia BPS.
- Szczegółowe zasady opracowywania planu audytu wewnętrznego określa Regulamin kontroli wewnętrznej.
- Informacje na temat stwierdzonych nieprawidłowości i wniosków wynikających z przeprowadzonego audytu wewnętrznego oraz działań podejmowanych w celu ich usunięcia są przekazywane okresowo, co najmniej raz w roku, Radzie Nadzorczej.
Opis polityki wynagrodzeń
- Zasady wynagradzania obowiązujące w Banku są zawarte w regulacjach wewnętrznych Polityka wynagrodzeń, Regulamin wynagradzania Zarządu, Regulamin wynagradzania pracowników.
- W Banku prowadzona jest przejrzysta polityka wynagradzania członków Rady Nadzorczej, Zarządu, osób pełniących stanowiska istotne, pracowników. Przyznawane w Banku wynagrodzenia mają charakter wyłącznie pieniężny.
- Wynagrodzenie członków Rady, w tym Komitetu Audytu, ustalane jest przez organ stanowiący – Zebranie Przedstawicieli, zaś członków Zarządu przez Rade Nadzorczą.
- Obowiązująca Polityka wynagrodzeń jest zgodną z Rozporządzeniem Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie systemu zarządzania ryzykiem i systemu kontroli wewnętrznej oraz polityki wynagrodzeń w bankach z dnia 8 czerwca 2021 roku.
- Celem Polityki wynagrodzeń jest określenie zasad ustalania stałych i zmiennych składników wynagradzania pracowników, których działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka Banku Spółdzielczego w Tarczynie, wspieranie prawidłowego i skutecznego zarządzania ryzykiem i nie zachęcanie do podejmowania nadmiernego ryzyka wykraczającego poza zaakceptowaną przez Radę Nadzorczą skłonność do ryzyka oraz wspieranie realizacji strategii działalności oraz ograniczanie konfliktu interesów.
- Polityka wynagrodzeń oraz jej realizacja podlega corocznej weryfikacji dokonywanej przez Radę Nadzorczą Banku oraz podlega także ocenie w ramach kontroli wewnętrznej.
Informacja o powołaniu komitetu do spraw wynagrodzeń
Bank Spółdzielczy w Tarczynie nie powołał komitetu do spraw wynagrodzeń, ponieważ nie jest bankiem istotnym w rozumieniu art.3 pkt 35 ustawy Prawo bankowe.
Informacja o spełnianiu przez członków rady nadzorczej i zarządu wymogów określonych w art. 22aa. ustawy Prawo bankowe
Członkowie Zarządu i Rady Nadzorczej Banku Spółdzielczego w Tarczynie posiadają wiedzę, umiejętności i doświadczenie, odpowiednie do pełnionych przez nich funkcji i powierzonych im obowiązków, oraz dają rękojmię należytego wykonywania tych obowiązków. Rękojmia, o której mowa w zdaniu poprzedzającym, odnosi się w szczególności do reputacji, uczciwości i rzetelności danej osoby oraz zdolności do prowadzenia spraw Banku w sposób ostrożny i stabilny.
Informacja o przedsiębiorcach lub przedsiębiorcach zagranicznych, o których mowa w art. 6a ust. 1 i 7 ustawy Prawo bankowe, o ile przy wykonywaniu na rzecz Banku czynności, o których mowa w tych przepisach, uzyskują dostęp do informacji chronionych tajemnicą bankową
Bank Spółdzielczy w Tarczynie informuje, iż wymienieni poniżej przedsiębiorcy uzyskują dostęp do informacji chronionych tajemnicą bankową w związku z powierzeniem im przez Bank określonych czynności, zgodnie z art. 6a ust. 1 i 7 ustawy Prawo bankowe:
- Zakład Usług Informatycznych Novum Sp. z o.o. z siedzibą w Łomży
- IT Card Centrum Technologii Płatniczych S.A. z siedzibą w Warszawie
- BSiT Sp. z o.o. z siedzibą w Bychawie
Zarząd Banku Spółdzielczego w Tarczynie